Het valt niet mee. Facebook, Instagram, LinkedIn. Allen verwerken je foto’s nog even kort voordat je pracht en praal online staat. Maar hoe zorg je er nou voor dat je de maximale kwaliteit haalt voor social media anno 2019? Wij leggen het uit in een makkelijk overzicht!

Het uploaden van hoge resolutie foto’s nooit een goed idee. Buiten dat dit langer duurt (tot 11x langer) is het ook niet bevordelijk voor de kwaliteit van de foto’s. Elk social media platform zal namelijk de foto’s zelf verwerken om te voorkomen dat ze veel data verbruiken. Dat is namelijk weer ten nadelen voor de gebruikers.

Wij helpen je graag op weg. Hieronder vind je een cheatsheet die je helpt met het uploaden van foto’s voor het maken van een post. Heb je vragen over hoe wij jou kunnen helpen met afbeeldingsformaten? Laat het ons weten! We helpen je graag verder.

Facebook

Facebook past automatisch de indeling van je foto’s aan wanneer je deze uploadt. Om de hoogst mogelijk kwaliteit op Facebook te krijgen dien je te houden aan de volgende regels:

  • Upload de foto’s in een JPG-formaat
  • Maximaal 2048 pix breed of hoog
  • Maximaal 100kb groot (Compress JPG is een handige tool om de grootte terug te dringen);
  • Het liefst met een sRGB kleurprofiel – Wij leveren uiteraard in dit formaat aan

Upload je geregeld foto’s en video’s via Facebook’s Paginabeheer op je telefoon? Vergeet dan niet om “Uploaden naar HD” aan te zetten!

Ga naar Instellingen (van je telefoon) > Paginabeheer > Upload HD.

Instagram

Instagram is vanuit zichzelf een foto platform. Hierdoor is het makkelijker om goede kwaliteit foto’s in iedereens overzicht te krijgen. Toch geeft Instagram enkele richtlijnen:

  • Maximaal 2048 pix breed of hoog
  • Het liefst in een 1:1 (vierkant) verhouding
  • Wil je toch afwijken? Zorg ervoor dat verhouding tussen 1:1,91 en 5:4 zit.
  • Wil je ook daarvan afwijken (met bijvoorbeeld een panorama foto)? Onze tip: Gebruik de gallerij optie in Instagram om meerdere (vierkante) foto’s achter elkaar te plaatsen. Als je daardoor swiped lijkt het 1 geheel!

LinkedIn

LinkedIn is een vreemd eendje in de bijt en online zijn vele discussies te vinden wat nou het beste is voor LinkedIn. Echter kan voor posts wel uitgegaan worden van het volgende:

  • Aanbevolen afmetingen zijn 1200 bij 627 pix.
  • In de formaten PNG, JPG of GIF. Aanbevolen voor foto’s blijft JPG.

Benieuwd wat Spark voor jouw content kan betekenen?