In een jaar tijd 200.000 deelnemers actief krijgen. Het moet je maar lukken als organisatie. Bij Le Champion doen ze dit sinds 1969 (!!). En wij geven daar sinds 2016 vorm aan door middel van onze fotografie. In deze case study laten we zien hoe wij dat doen.

De Organisatie

Le Champion is met meer dan 20.000 leden en jaarlijks 200.000 deelnemers, een van de grootste sportverenigingen van Nederland. Ze bevorderen een gezonde en actieve samenleving uit alle leeftijdsklassen en sportniveau’s. Dat doen zij al sinds 1969. Een enorme prestatie!

Le Champion is verantwoordelijk voor internationale evenementen als de Marathon van Amsterdam en de Dam tot Damloop. Maar ook evenementen als de beruchte Egmond Halve Marathon, Zandvoort Circuit Run en de Amsterdam Light Walk. Spark ontzorgt Le Champion bij 32 van haar evenementen van de fotografie.

Dam tot Damloop

Teamwork

Evenementen van deze grootte vragen om een speciale aanpak. Een individuele fotograaf maakt ongetwijfeld mooie foto’s, maar wil je een volledige route van 42,195 km beslaan zal je toch met meer moeten komen.

Teamwork makes the dream work

John C. Maxwell 

Al snel na onze introductie in 2016 zijn we gestart met het inzetten van meerdere fotografen. Door (van elkaar) bekende fotografen in te zetten creër je naast een ontspannen werksfeer ook samenhorigheid, een uniforme stijl (belangrijk voor de branding) en een doel waar men samen naartoe leeft. Door deze aanpak is team Spark maar liefst met 8 man sterk tijdens de Marathon van Amsterdam, met als doel om het marketing team van Le Champion te voorzien van nieuw materiaal voor het jaar daarop.

Hardlopen is meer dan wat op het parcours gebeurd! Wat een enthousiasme!

Ontzorgen

Wij doen niets liever dan ontzorgen. Bij het organiseren van een evenement zijn er tenslotte al genoeg zorgen. Daarom bedienen wij voor Le Champion alles omtrent fotografie. Zo zijn we verantwoordelijk voor de briefing naar het team toe, de aansturing, de uiteindelijke oplevering en doen we door middel van Gaia ook een stukje opslag management. Je zou haast vergeten dat we ook nog fotograferen. Daarnaast denken we graag actief mee hoe we de fotografie nog beter kunnen maken. Door bijvoorbeeld het vervoer (motoren, quads, fietsen, etc.) beter in te zetten, advies te geven over productionele zaken en na te denken over brand-awareness. Een goed voorbeeld daarvan is het gebruik van een watermerk op de foto’s.

Door een schakel te zijn tussen organisatie en vele fotografen worden vragen met prioriteit verzameld en in één keer doorgestuurd. En belanden minder belangrijke vragen waar wij als Spark direct antwoord op kunnen geven niet meer op het bordje van de afdeling Marketing. SPAM filters, eat your heart out!

Als de overwinning daar is..

Later dit jaar gaan we verder de diepte in door een individueel evenement te ontleden. Hou daarom onze Facebook en Instagram in de gaten!


Benieuwd wat Spark voor jouw evenement kan betekenen?